Öjvind Kramers monstre - og andre grumme gys
Novellesamling af Jonas Wilmann
KAOS, 2018, 180 sider
Novellesamling af Jonas Wilmann
KAOS, 2018, 180 sider
Jonas Wilmann har for
tiden indledt et felttog mod sine horrorforfatter kolleger på bloggen frasortsand.wordpress.com.
Han prøver at gøre opmærksom på at der udgives for meget, der i hans optik,
ikke er ordentligt horror. Samtidig udgiver han for tiden primært ungdoms- og
børnehorrorbøger, for han har, som så mange andre, også måttet sande at der er
mere salg i disse, end i bøger rette imod den voksne horrorlæser.
Og så er der læsere som
mig som både holder af at læse voksen- og ungdomshorror. Jeg lod mig derfor
ikke skræmme af at Wilmanns nyeste bog er en børne/ungdomsbog. Nu hjælper det i
min optik selvfølgelig også at Wilmann havde fortalt at de fire historier i
bogen Öjvind Kramers monstre – og andre
grumme gys var inspireret af H.P. Lovecraft.
Der er stor forskel på
forfattere der forsøger at ramme Lovecrafts stil og tone, og de der blot har
ladet sig inspirerer, men stadig fortæller historien på deres egen måde. Historierne
i Öjvind Kramers monstre høre i den
sidste kategori, hvor man sagtens kan se elementerne hvor inspirationen er
hentet fra Lovecraft, men hvor man heller ikke er i tvivl om at det er en
forfatter der ikke forsøger at skrive i en stil der ikke er hans egen.
I titel novellen finder
et par drenge en slags tyggegummi med en ny type klistermærker. Der er
tegninger, eller rettere malerier, af monstre på klistermærkerne. Illustrationerne
er dog så livagtige og foruroligende at specielt den ene dreng begynder at
blive påvirket af dem.
”Iä! Didrik-Svendsen” er
et genoptryk fra Cthulhu-mythos samlingen Lyden
af vanvid (H. Harksen Productions , 2010). Har vi ikke alle haft chefer,
eller hørt om chefer der er nærmest dæmoniske. I denne novelle er der noget
dæmonisk på spil, samt en chef der er i besiddelse af den forbudte bog
Necronomicon.
I ”Betonskoven” har et
par drenge sneget sig ind på et område hvor de egentligt ikke må være. Det er
og langt fra første gang de gør det, men de må snart sande at der måske er god
grund til at holde sige væk fra dette område.
I den sidste novelle er
en musiker løbet tør for inspiration. Eller det vil sige, så er det længe siden
har løb tør, og han er da også langt fra fordums tidens popularitet. Da han får
fingerende i en ny guitar, finder han dog inspirationen igen, og han spiller nu
toner og rifs som intet man har hørt før i denne verden.
Alt i alt en fin samling
af små grusomme historier. Kender man sin Lovecraft, så er det intet problem at
se hvor inspirationen stammer fra, men det er ikke historier der på nogen måde
forudsætter at man har læst Lovecraft. Til gengæld så fortæller Wilmann i
bogens efterord om inspirationen, så denne bog kunne være med til at give nye
læsere lyst til at kaste sig over Lovecrafts historier.
”Jonas Wilmann har for tiden indledt et felttog mod sine horrorforfatter kolleger på bloggen frasortsand.wordpress.com. Han prøver at gøre opmærksom på at der udgives for meget, der i hans optik, ikke er ordentligt horror. Samtidig udgiver han for tiden primært ungdoms- og børnehorrorbøger, for han har, som så mange andre, også måttet sande at der er mere salg i disse, end i bøger rette imod den voksne horrorlæser.”
SvarSletThomas, mange tak for omtalen af min bog, men jeg vil gerne lige komme med et par kommentarer til den første spalte, som indeholder nogle misforståelser.
Først og fremmest er det ikke mig alene, der har indledt et ’felttog’ mod mine kollegaer. Artikelserien er et samarbejde mellem undertegnede og Martin Wangsgaard Jürgensen, og det handler ikke om smagsdommeri, men velargumenterede pointer om mangelfuld redigering (vi har f.eks. fremhævet en titel der er så fejlbehæftet at det er volapyk), pastiche og fantasiløshed. Vores mission har alene været et idealistisk forsøg på at hæve barren for dansk horror, for hvis titler, der grænser til plagiat, eller har fem stavefejl på side et, roses ukritisk, har vi et problem med at blive taget seriøst. Det har så også været et komplet mislykket forsøg, som vi har opgivet, for det eneste, vi er blevet mødt med, har været hysteriske, negative reaktioner fra folk, der har følt sig ramt. At du så i næste sætning nævner, at jeg lige nu primært udgiver ungdomsbøger – man opfatter at du finder det paradoksalt – er en forkert kobling. Hverken Martin eller jeg har skældt ud på ungdomsbøger, som i min optik er lige så god og forskellig litteratur som alt andet. Det er også forkert, at jeg skriver ungdomsbøger, fordi det sælger bedre. Det gjorde det måske engang, men salgstallene på børne/ungdomsbøgerne er nu nærmest identisk med dem på voksenbøgerne. Jeg skriver børne- og ungdomsbøger, fordi jeg kan lide det, og jeg holder af at skifte mellem at skrive længere og krævende voksenromaner og børnebøger. I år har jeg rigtig nok udgivet to børnegysere, men har samtidig skrevet to længere horrorromaner til voksne, som er i forskellige redigeringsfaser, én skulle nå at udkomme inden jul. Og angående Lovecraft-elementet i ”Öjvind Kramer …” mener jeg, der er en afgjort forskel på – som i mit tilfælde – at lave en novellesamling, som indlysende og selverklæret er fanfiktion og en introduktion til Lovecraft, og så de titler, vi har kritiseret på Fra Sortsand – hvor der, uden at kreditere Lovecraft, smides dovent om sig med små byer, der har frygtelige hemmeligheder, tentakler o.l.
Men tak for omtalen, Thomas. Og det her er ikke ’skældud’ 😉 det er bare en kommentar.